Skang kt Yanbu pukul 8pagi. aku baru lepas hntar ab g keje.. tp smpai dpan pintu umah je. ingatkan nk lelap mata jap. heh.. ni la rutin aku kt sini. bangun seawal 5pagi (10pagi wktu msia), masak bekal utk ab. dapo dah mcm kapal karam tersadai, tp jap2 lagi la kemas.kang kemas awal2, aku dah xde keje smpai ptg. boring nnti.
Smlm aku try masak nasi ayam. bole le. ab aku kate passed! walo aku ni tolong mak aku kt kedai jual nasi ayam,tp masak kt kedai lain le. kt kedai periuk size XXL, kt sini M... pusing gak pala aku nk mengurangkan kuantiti bumbu2 nye.. at last siap juga nasi ayam aku. kirenye tak segan la nk jamu org makan (masuk bakul mintak ab angkat!) heh..
Aku nk cite pasal life kt sini. umah2 kt sini pagarnya tembok batu. tinggi dlm 2 meter. mmg tak nmpak la jiran sebelah. umah yang aku tinggal ni 2 tingkat. aku dok di tingkat bawah, berjiran dgn kawan ab aku. kat tingkat atas pula menurut kata ab, org Mesir. umah aku ade 3bilik (ruang tamu dan 2bilik tidur). Alhamdulillah cukup selesa utk aku dan ab. cumanya bab yang aku paling tak gemo.. singki tak bole pakai. terpaksalah akak basuh pinggan mangkuk dlm bilik air. (mcm zmn dolu2)
Kedai2 kt dlm ballad ni tutup bile time solat. tu yg kedai2 kt sini, pukul 12tghmlm selamba je berniaga lagi. tak kire la ko meniaga ape, even Pizza hut pun time solat tetap tutup. bab ni aku respek sikitla pak arab ni. sebab tu diorg ni kaya raya kot. waktu solat diorg jaga. Smpai Hypermarket pun time solat tutup tau! (kt sini ade satu hypermarket.. Panda namenye (konsep mcm Giant, K4)
Kedai jual brg2 utk org pompuan pn byk kt sini. ladies street namanye. kalu masuk kedai jual jubah,rambang mata aku. macam2 pilihan ade walo warnanya itam je.heh... harga depend pada coraknya. lagi meriah corak lagi beso harganya. tp kawan2 di sini kata, jubah yg cntik dn lagi murah ada kat Madinah atau Jeddah. siapkan aja duitnya... (bab ni ab aku mesti berpeluh dahi..heh!)
Bile nk ke Madinah? aku kene siapkan Iqamah aku dulu, baru senang nak merayau. kat sini polis2 nya rajin wat keje. malas nak soal jawab. kang macam ayam borak dgn itik plak. Iqama tu mcm pas utk kita senang bergerak kt tanah arab ni. pasport mmg ade. tp iqama ni kira tanda kita datang sini dgn izin la. nk dpt iqama, kena wat cek up lagi. part cek up ni aku tak kesah sgt.. cuma ngeri tang nak amik darah tu. alahai.. cucuk2 ni. berpeluh dahi walo takat dihujung jari. iskhh...
orait frenz..nnti kalu ade gmbo dan cite terbaru,aku updated lagi. setakat ni aku kua waktu mlm shj. (siang nya panasss bangat!) harap dapat buat umrah sebelum musim haji tiba. tak sabar nak tgk Kaabah depan mata. Allahu Akbar. Alhamdulillah dengan izin-Nya aku smpai di tanah arab ni pada usia yg muda. jeles sebab ab aku dah 3x wat umrah. insya Allah masaku kan tiba jua. aminnn...
No comments:
Post a Comment